Thursday, December 13, 2012

DSLR UNTUK BEGINNER


Kebanyakkan mereka yang nak beli DSLR selalu keliru DSLR mana satu yang sesuai untuk mereka. Ada kes seorang member ni, langsung tiada pengalaman guna DSLR, bila nak beli, terus beli model yang advance. Last-last kamera tu dia jual dan tukar dengan digital kamera. Padan muka, aku suruh beli model untuk beginner taknak dengar, berlagak sangat beli yang advance..haha..
Baiklah, entri kali ni akan beri sedikit panduan untuk beginnner/newbie beli DSLR pertama. Sebelum kita pilih model DSLR, jom tengok dulu apa ciri-ciri yang perlu korang ambik berat masa nak beli kamera pertama.
1. Mudah digunakan
Interface kena menarik, senang dan tak serabut. Nak pegi kat mana-mana setting pun tak susah. So far yang aku tengok Sony memang terbaik dalam user interface yang mesra pengguna.
2. Live View
Live View bukanlah fungsi yang wajib, tapi dari pengalaman aku, LV memang diperlukan dalam keadaan tertentu, terutama bila nak shoot pada sudut yang sukar. Lainlah korang jenis yang tak kisah menonggeng di khalayak ramai.
3. Harga Murah
Biasanya untuk entry level DSLR, korang boleh dapat dalam harga sekitar RM2500. Aku tak galakkan korang beli kamera yang mahal. Lebih baik invest untuk akserosi seperti lens atau flash.
4. Brand Kamera Member
Pilih brand yang kebanyakkan member korang pakai. Contohnya kalau ramai member yang pakai Canon, korang beli Canon. Jadi senang korang nak mintak ajar atau berkongsi aksesori. Make sense right?
Korang boleh baca entri “Nak beli mana satu?” untuk tips-tips yang lebih lengkap.
Antara DSLR yang aku rekemen untuk beginner adalah seperti berikut. Harga bawah rm2500.
1. Canon 1100D/1000D
canon eos 1100d DSLR Untuk Beginner
2. Nikon D5100/D3100
nikond51001 DSLR Untuk Beginner
3. Sony A550/A500
Ada banyak lagi brand macam Pentax, Olympus dan Lumix. Cuma masalah dengan brand-brand ni adalah aksesori 3rd party yang limited. So agak susah kalau korang cari lens, flash atau aksesori lain untuk brand-brand ini.
sony alpha a500 DSLR Untuk Beginner
Lepas beli kamera tu, jangan lupa baca manual. DSLR bukanlah macam mesin basuh, tak baca manual pun korang boleh guna. So please read your manual. Tak payah pegi internet atau pegi kedai buku cari majalah fotografi, khatam dulu manual. Manual tu umpama “muqaddam”. Tak khatam muqaddam, macam mana nak baca Al-Quran? Betul tak?
Lagi satu, bagi yang tak cukup bajet, korang boleh beli second hand DSLR. Jangan risau beli DSLR second hand sebab kebanyakkan DSLR second hand masih dalam keadaan baik. Boleh rujuk entri “Tips Beli Kamera Terpakai”.
Apa-apa pun, dalam memilih DSLR, yang paling penting ialah keselesaan. Kalau korang pegang DSLR tu dan korang rasa selesa, abaikan tips-tips yang aku bagi, terus beli DSLR tu. Itulah yang aku buat masa beli DSLR pertama 4 tahun lepas. Mulanya aku memang nak ambik Nikon d40x, tapi bila pegang Sony A300, rasa selesa sangat bila pegang, dan aku terus grab Sony A300 walaupun mulanya Nikon d40x tu idaman aku.
Mengenai aksesori pulak, aku akan buat dalam entri seterusnya. Aku akan cuba guide korang untuk pilih aksesori DSLR sama ada lens, battery grip, atau flash yang patut korang beli dulu.
Harap entri ringkas ni sedikit sebanyak membantu korang untuk beli DSLR pertama.

No comments:

Post a Comment